Filtr cząstek stałych (DPF)


Filtr cząstek stałych (skrót DPF od ang. diesel particulate filter lub FAP od fr. filtre à particules) – filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy. Stosowane od 1980 roku, a w silnikach samochodowych od 1996 roku. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.

Silniki z zainstalowanym filtrem cząstek stałych nie lubią eksploatacji w mieście. Co to oznacza? Głównie jeżdżenie na krótkich odcinkach, podczas których silnik nie ma szansy rozgrzać się do optymalnej temperatury. Jak zatem eksploatować silnik z filtrem cząstek stałych? Najlepiej wybrać się raz na jakiś czas w nieco dłuższą podróż, starając się utrzymać stałą prędkość samochodu i stałe obroty silnika, przy niewielkim obciążeniu, co pozwoli mu osiągnąć odpowiednią temperaturę. To ułatwi wypalenie nagromadzonej w filtrze sadzy.

Ważnym elementem zapobiegania problemów z DPF, jest częsta wymiana oleju w silniku (co 10-15 tys. km). Choć oleje „Long Life” są powszechne na rynku i producenci zalecają ich wymianę co 30tys. km, należy pamiętać że nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Dodatkowo wymiana wkładów typu filtry na oryginalne, a jeżeli zamienniki to dobrej jakości, również zaoszczędzą nam sporo problemów i dodatkowych kosztów. Wreszcie sporo zależy od samochodu i samego silnika. Zatem jak często należy wymieniać DPF? W zależności od modelu auta co 120, 180 tys. km lub dłużej, jednak nie jest to reguła. Każdy producent oddzielnie uwzględnia żywotność DPF’u który montuje w swoich samochodach.

Jeżeli Twój DPF ma już najlepsze czasy za sobą, a kontrolka nie chce dać się wyłączyć, należy wykonać kilka zabiegów które rozwiążą problem awarii. Trzeba jednak pamiętać, że w 80% przypadków, za usterką DPF stoją inne przyczyny niż jego wyeksploatowanie. Aby po założeniu nowego filtra DPF, ten nie uległ ponownej awarii w szybkim czasie, należy wyeliminować wszelkie przyczyny przez które stary DPF uległ zapchaniu.

 

 

Usługi dostępne w Juratuning:

 

Usunięcie FAP/DPF
Dezaktywacja pracy filtra cząstek stałych FAP/DPF, lub kompleksowa usługa wraz z mechanicznym usunięciem DPF

Pomiar emisji spalin
Pomiar ilości i jakości produktów spalania, według dostępnych norm emisji spalin

Wypalanie FAP/DPF
Wymuszenie w sterowniku procedury wypalania DPF

Regeneracja FAP/DPF
Procedura regeneracji zapchanego DPF

Montaż nowego FAP/DPF
Usunięcie starego DPF i montaż nowego